tisdag 17 juni 2014

The Shelly Kang Blanket



Det här blogginlägget kommer att handla om hur man på ett enkelt sätt tillverkar en jättefin pläd i flerfärgade sockgarner. Beskrivningen är lika enkel som genial, man använder bara rätstickning, en ruta går snabbt att göra, det är lätt att bestämma storleken på pläden, och det allra bästa är (åtminstone för min del...) att man inte behöver sy! Man plockar helt enkelt upp maskor i kanterna på 2 föregående rutor när man påbörjar en ny.
Tekniken kallas Dominostickning och en bra tutorial finns bl.a här: Dominorutor

Beskrivning till projektet i sin helhet finns på Shelly Kangs hemsida:  Shelly Kang - All about the Blankie

Om man ska nämna några nackdelar så är det väl möjligen att det kan bli lite dyrt om man vill göra en väldigt stor pläd och använda sig av många olika sorters garn. Den ursprungliga tanken var nog i och för sig att pläden skulle stickas av restgarner, så har man stickat en sisådär 200-300 par sockor i sina dar så är säkert inte materialkostnaderna något problem :-)

En annan nackdel är förstås att det blir ohyggligt många trådändar att fästa. Min pläd innehåller nästan 500 rutor, så det blir ju typ 1000 trådändar...så det bästa är om man tar sig en timme lite då och då under projektets gång för att bara fästa ändar, på så sätt slipper man ju sitta med alltihop efteråt.

Om man har för vana att handarbeta i rusningstrafiken på buss, tunnelbana eller spårvagn så är detta inte ett bra projekt! Efter som rutorna hela tiden sammanfogas, så blir arbetet med tiden ganska platskrävande!

Egentligen så är min filt helt färdig nu - men jag funderar på om jag skulle sticka en massa trianglar och fylla på med runt om, så att kanterna blir raka. Vet inte än hur jag ska göra......

Nu tycker jag det är hög tid för en bild på Mästerverket:














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar