måndag 11 januari 2016

Monday Blues Shawl

Har beställt mer garn till primadonnepläden, förhoppningsvis kommer det i morgon. Under tiden som jag väntar på det så skulle jag ju kunnat ha jobbat lite med något annat påbörjat projekt, men nej, i vanlig ordning så börjar jag på något nytt....men nu har jag lovat mig själv att både pläden och sjalen ska vara färdiga innan jag börjar på något annat.




















Den här sjalen kommer också från Look what I made, samma blogg där jag hittade mönstret till primadonnepläden.

Garnet är en helt ny bekantskap för mig, med det krångliga namnet Scheepjes noorse sokkenwol colour, ett sockgarn med 20% ull och resten akryl/polyamid.

Vågmönstret bildas genom att man virkar varannat varv med nertag i den bakre maskbågen, det ser ganska häftigt ut tycker jag.


Upppdatering 14/1:

Har virkat 19 varv av 38, d.v.s hälften av varven. Till det har det gått åt 3 nystan. Är lite orolig för att ett nystan inte räcker till det som är kvar att virka. Svårt att bedöma, för varven blir ju kortare och kortare hela tiden. Vi får väl se hur det går. Sjalen blir som en grund triangel, så här ser den ut i ena änden:

















Uppdatering 16/1:

Sjal färdig! Men jag fick fuska lite. Garnet tog slut när det var fem varv kvar att virka. Men i stället för att beställa ett nytt nystan från England, så tog jag ett annat garn som hade väldigt liknande färger. Man ser på bilden var jag har bytt garn, det är där det är två lösa garnändar. Jag tycker inte det syns så mycket att jag har fuskat, i alla fall inte om man inte vet om det :-)




















Nu ska jag fästa trådarna och försöka blocka lite, sen ska jag ta lite bättre bilder.



Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. Kommer att bli en vacker sjal. Jag har också sett det där mönstret och tänkt att jag borde göra något av det. Men jag tänker så mycket och sen blir det oftast inget mer. Sköt om dej och ha det så bra!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag tycker absolut att du ska göra det här mönstret, det är roligt att göra och går ganska snabbt. Jag tänkte försöka få sjalen färdig inom några dagar, för nu ska det ju bli riktigt kallt igen.

    SvaraRadera